måndag 7 februari 2011

Mina underbara vänner.

Hej på er alla.
Dagen idag började inte så bra, men slutade helt underbart.
Vaknade klockan 04 efter att ha sovit dåligt. Låg och lyssnade på Kjell. Han andades så konstigt och det gurglade i halsen och han liksom stönade. Fick jättelånga andningsuppehåll och då höll även jag andan, men så började han andas igen och jag kände en lättnad. Så höll det på till klockan var 07.30. Då vaknade han till och hade jätteont och jätteångest.
Ringde hemsjukvården och Birthe kom ut. Kjell fick morfin mot smärtan och midasolam mot ångesten. Det tog en bra stund innan den släppte, men han somnade tillslut.
Birthe stannade tills klockan var 12. Då var Kjell sig själv igen och satt uppe. Bertil och Bernt kom en tur hit också.
När alla hade gått så hjälpte jag Kjell i säng och han somnade gott. Birthe kom igen och kollade honom.
När Kjell sov passade jag på att gå in på datorn lite. Blev så glad och rörd när jag hade fått ett mail från min kompis Annes dotter Heidi. En bön var det. Tack gumman.

Käre Gud, jag kommer till dig i min förtvivlan
över att den som står mitt hjärta nära har drabbats av sjukdom.
Ge mig styrka att varje dag
försöka vara en god medmänniska,
så att jag orkar stötta och uppmuntra.
Hjälp mig i nattens mörker
att inte tappa modet
och min tro på dig.
Låt mig känna din närhet
när svårigheterna hopar sig.
De som själv vandrat genom dödsskuggans dal,
hjälp mig att uthärda allting, bära allting
och hoppas allting så som kärleken gör,
redan här och nu
och in över evighetens gräns.
Amen.

Kjell sov ett par timmar, sen ville han upp.
Så kom mina kompisar Sanna och Susanne. De hade med semlor och blommor. Blommorna var från symötegänget: Sanna, Susanne och Irene. Tack så mycket mina underbara vänner.

Blommorna från mina underbara vänner.


Vi fikade och Kjell fick semlan med varm mjölk och kanel som han gillar så gott. Sen satt vi och snackade och handarbetade. Det var så roligt att träffa dom igen.
Kjell är riktig pigg och OK ikväll. Konstigt att det går så upp och ned. Hoppas både han och jag kan sova gott i natt.

Ha det gott alla.

Kram Lill.

1 kommentar:

  1. God dagen Lill , er vaskedag her hos meg i dag men no tar jeg en femminutt med kaffe . Ja det er kjekt med venner som stiller opp og er der når en trenger dem . Håper det går bra med deg også , trist og lese hva dere må igjenom . Men dere skal vite at jeg tenker på dere ,ønsker dere alt godt .

    Flotte blomser du fikk , men jeg la no merke til de flotte Elvis lysestakene du hadde . Dem var knæsj altså : ) .

    Håper dere får en posetiv dag , stor klem fra meg : ).

    SvaraRadera