tisdag 29 januari 2013

Kaliumbrist.

Hej på er alla.
Ja idag har det inte hänt mycket här. Har varit så fruktansvärt trött. Kanske beror det på att jag har kaliumbrist.
Var ju hos min läkare förra måndagen och tog prover. Han ringde dagen efter och sa att jag hade lågt kaliumvärde och skulle ta 2 tabletter morron och 1 tablett på kvällen. Sen skall jag komma in och ta nya prover om 3-4 veckor.
För drygt 1½år sedan hade jag ofta yrsel. Trodde det berodde på att min man precis hade dött efter 5års sjukdom då jag skötte honom och det var jättesvårt. Han dog ju hemma. Men det var ju inte därför jag var yr.
En gång när jag var hos min kompis Sanna i Brålanda kom yrseln varje gång jag reste mig. Sanna ville inte låta mig åka hem utan hon körde mig till Vc i Brålanda. (Tack gumman).
Jag hade då 104 genom 58 i blodtryck och 42 i puls, (hjärtslag). Det blev ambulans ned till Näl där de konstaterade att jag hade kaliumbrist. Sen har jag ätit 1 tablett morron o 1 tablett på kvällen, men det är tydligen för lite.
 Visste inte att det är så allvarligt. Kaliumbrist kan medföra livshotande tillstånd, onormal trötthet, muskelkramper och hjärtstopp. Googlade på det och bristsymtomen är:
- Trötthet, svaghet 
- Förändringar i Centrala nervsystemet
- Muskelsvaghet, dålig muskelkontroll
- Mental förvirring, stress, utmattning
- Rytmstörning i hjärtat (med risk för hjärtstillestånd) 
- Sömnlöshet 
- Låg blodsockernivå
- Förhöjt blodtryck
- Svullnad, ödem
- Illamående 
- Aptitlöshet

Usj, det var inte roligt att få reda på, men nu måste jag tänka på mig själv och komma i form igen. Känner av de symton som är med större skrift.
Är så trött på att vara trött...hihi..... och ändå inte kunna sova riktigt. Men "What the fuck" om hundra år är allt bra och är det inte det så märker jag inget av det ändå. :))))
Ha det gott alla.
Kram Lill


 elvis


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar