söndag 18 december 2011

Falsk Marsipan.

Hej på er alla.
Efter att jag lagt ut bild på marsipanen jag gjort till Jul på Facebook är det många som frågat efter hur jag har gjort.
Här kommer ett inlägg med receptet på min marsipan. Kallar den "Falsk Marsipan". Den är väldigt god och inte alls så stark som marsipanen man köper.
Hos oss har det i alla år varit en tradition att göra denna till Jul. Självklart kan man göra den annars också.
Jag har gjort dubbel sats.

Lills Falska Marsipan.

1,1/4 dl vispgrädde
1½ dl vetemjöl
100g sötmandel
3-4 bittermandel
500g florsocker

Dagen innan du ska göra marsipanen kokar du en "gröt" av vispgrädde och vetemjöl. Rör hela tiden så det inte bränner fast. Det ska bli en fetaktig yta.
Låt "gröten" kallna. Ställ i kylskåp över natten. En stund innan den ska göras tas den ut, så den blir mjuk.
Skålla och mal mandlarna.
Strö florsocker på bakbordet och lägg "gröten" och de malda mandlarna där. Knåda. Ha på mer florsocker efter hand tills allt är slut.
Sedan är det bara att dela marsipanen i så många bitar som man har olik färg till. En del får vara som den är, Vit.
Gör sedan figurer eller kulor eller vad du vill.


Såhär ser "gröten" ut. Den är inte riktig färdig, men ytan syns ju.

Skållade mandlar. (Sötmandel och Bittermandel).

Den färdiga marsipanen.

Här är den färgad.

Hmmm...... Annie roade sig med att göra ett par bröst och en snopp. :)

Jag har lagt min marsipan i plastpåsar i kylskåpet. En för varje färg. Dagen innan Julafton tar jag ut den och gör de figurer jag vill ha. För det mesta gör jag bara kulor. Enfärgade eller flerfärgade. Jag lägger kulorna i en godisskål och låter skålen stå framme. Då får marsipanen en lite hårdare yta och det är godast.

Ja detta var allt för denna gång.
Ha det gott alla.

Kram Lill.
Team Pelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar