onsdag 7 september 2011

Skogens "guld".

Hej på er alla.

Först ska jag ge er receptet på inlagda kantareller som jag lovade. Det var jättegott.

Koka en lag på:
1dl ättika, 12%.
2dl socker.
3dl vatten.
2 lagerblad.
När detta kokat upp, ha i en hackad rödlök. Låt koka upp igen och ta av.
Ha i bitar av kantarell och låt kallna i lagen. Häll över på burk och ställ i kylskåp.
Ha det till middagen, till paj eller bara till en macka.

Lagen....

med kantareller....

i glasburk.

Igår kom jag hem från Falköping. Ja, Pelle och jag. Vi sov på andra våningen inatt för där har jag en dubbelsäng. Det får bli vårt sovrum härefter, så slipper vi trängas....hihi....
Idag, onsdag, kom Mirre på besök. Såååå roligt att träffa henne igen. Jag fick rosor och vin av henne.


Rosor....

och vin.

Vid elva, halv tolv tiden åkte Pelle iväg. Han började jobba kl.14 och slutar kl.22. Torsdag och fredag jobbar han från kl.06 - kl.22. Sedan kommer han hit fredag och vi åker till Falköping. Lördag tar vi hans plastbåt Örnviken och åker ut för att fiska och lägga kräftburar, vid Granvik. Sista helgen på kräftfisket....tyvärr... :(
Jessica ska också åka med. Vi sover över i båten alla tre tills söndag.

Jessica.

Efter Pelle hade åkt satt Mirre och jag och snackade. Halv två åkte hon hem. Sen åkte jag och handlade och hälsade på hos Bettan. Vi gick ut i skogen och plockade svamp. Trattkantareller och kantareller. Så härligt att komma ut. Vi fick ca.3kg var med svamp, så nu har vi att göra, men det är det värd.

Såhär mycket svamp fick vi.

Ca 3kg var...

Bettan med svamppåsarna.

Jag, dyngesur, men glad.

I skrivande stund sitter jag och väntar på att Pelle ska ringa. Han ringer alltid efter han slutat jobba och har duschat. (Ja han ringer även under dagen... min goding...) Sen ska jag krypa under täcket. Det ska bli skönt att sova. Känner mig ganska så trött idag.

Ha det gott alla.

Kram Lill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar