söndag 23 januari 2011

Tack min underbara Lima.

Hej på er alla.
Ja idag känner jag mig lika grå och trist som vädret ute. Somnade sent som vanligt i natt och vaknade vid sex av att Lima stod och puffade på mig. Hon ville inte ge sig utan puffade och puffade. Blev lite irriterad på henne för jag sov så jättegott just då, men sen hörde jag svagt, "Hjälp, hjälp mig". Jag bara flög ur sängen och in i köket. Där låg Kjell bredvid köksbordet. Jag ska säga att hjärtat nästan stannade på mig så rädd blev jag. Han låg framstupa med vänster arm in på oljeelementet och kunde inte få bort den för han är ju nästan lam i den armen. Han brände sig så han fick sår. Blod från lungorna hade runnit ur munnen och ned på golvet.
Jag försökte lyfta upp honom, men trots att han inte ens väger 60kg så klarade jag det inte. Sprang till trappan till andra våningen och ropade på Annie. Hon kom med en gång och bar Kjell in i sängen.
Stackar han hade så ont. Hämtade salva och smorde in armen. Han somnade direkt och sover nästan hela tiden. Han klarar inte ens gå på toan, så det är tur att vi har en sådan speciell flaska så jag kan hjälpa honom.
Nu har jag precis bytt på både honom och sängen. Nu sover han igen. Men usj vad ont jag har i ryggen nu. Det är inte lätt att klara av detta. Speciellt nu när han inte klarar gå och heller inte stå på bena. Har ju inte krafter själv längre efter viktnedgången, men det ska gå. Jag ger mig inte i första taget. Han ska få vara hemma så länge jag klarar av det. Och framför allt, så länge HAN klarar av det. Tänk vad nedverderande detta måste kännas för han och vilken rädsla han måste ha. Tycker så synd i honom.

Min lilla Lima.......

har blivit stor.
Vad glad jag är att Lima förstod att det var något fel. Kjell hade sagt till henne "Gå och hämta mamma". Underbara gumman min. Tack tack. Älskar dig min Lima.
Det är ju tur att hon förstår när det är allvar. Ja både hon och Tekla har hela tiden förstått att Kjell är sjuk. På oss andra kan de (tyvärr) hoppa upp, men aldrig på Kjell.
Idag har Lima varit lite annorlunda. Följer mig hack i häl och går bort till Kjell emellanåt och slickar honom på handen.

Mattes goa gumma.

Lima och Tekla.
Kjell vill inte äta längre heller nu. Idag har han inte ätit något och igår åt han en liten portion risgröt.
Nu ska jag sätta igång med att koka köttsoppa fast med kyckling istället för kött...... kycklingsoppa. Vi alla tycker jättemycket om den. Kanske kan Kjell få i sig lite också fast jag får nog mata honom.

Och nu i skrivande stund har vädret ändrat sig. Solen lyser så gott....... bra, det gillar jag.... :)))

Ha det riktigt gott alla.

Kram Lill.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Fösökte skriva en kommenter i morse men datorn lade av... nu såg jag detta blogginlägget....

    Stackars er... mina tankar är hos er alla, lider med Kjell, dig och din familj. Ber om att ni alla skall få styrka, kraft för dagen, att du skall hitta något pyttelitet som lyfter ditt innersta så att du orkar och frid, smärt- och ångestfrihet för Kjell.

    Kati

    SvaraRadera
  2. Hei Lill , jeg synes du er tøff jeg .Trist og høre at dere sliter sånn og blir så fattige når en skal sette seg ned og skrive til deg . Kjekt at dere har hunden da som kan hjelpe til og du skal vite at dere er i min tanker og mine bønner . God blessed you both , stor klem fra meg Randi : ).

    SvaraRadera