onsdag 19 januari 2011

Recept./ Nu är vi fler som bokat på Tattoobåten 19maj.

Hej på er alla.
Ja nu är det slut med plusgraderna för denna gång. Nu är det frost igen. Inte så många grader minus, men ändå. Det har varit så skönt att vara på "plus-sidan" i några dagar. I förrgår och igår var det så soligt och fint. Fick enna vårkänslor.... hihi..

Och nu har även Daniel bokat 2 mans hytt på Tattoobåten till sig och Sabine. Så ringde jag och bokade en 4 mans hytt till Jennie och hennes kompisar Ida Isoaho, Maria Skåån och Ann-Sofie Pettersson. Nu ser vi alla fram emot det. Det ska bli roligt.
Jag har ändrat mig ang min tatuering. Istället för Betty Boop så vill jag göra Elvis Presley. Har hittat några som gör så fina porträtt tatueringar. Nu gäller det bara att få en tid. Och så priset förståss.

Så till dagens recept:

SERINAKAKOR. 50stk.
150g margarin
1,5dl socker
1 ägg
ca. 4dl vetemjöl
½tsk hjorthornssalt

Rör smör och socker till "kräm". Vispa ägget och ha det i. Blanda hjorthornssalt gott med vetemjölet och sikta det i degen.
Knåda degen och gör runda kulor (inte för stora) som läggs på smörpapper på plåten. Tryck till med en gaffel. (Jag har alltid ett glas vatten och doppar gaffeln i så fastnar den inte).
Pensla med ägg och strö på pärlsocker, malda mandlar, malda nötter, krokant eller vad du vill.
Grädda i 175-200 grader tills de är ljusbruna.
Enkla att göra och goda. Jag gör alltid 4 dubbel sats.
**************************************************
Ytterligare ett recept på en enkel, men god smörgåstårta. (Som jag tyvärr inte kan äta nu efter min Gastric Bypass. Bara en liten, liten smakbit).

LILLs SMÖRGÅSTÅRTA.

6 halvor hönökaka
2 burkar tonfisk i vatten (300g)
1 gul lök (kan uteslutas)
5dl vispgrädde
3dl majonäs
1dl finklippt persilja

Riv löken. Mosa tonfisken. Vispa grädden. Blanda med majonäsen och ha i lök, tonfisk och persilja. Bräd på hönökan. (Lägg två halvor hönökaka åt gången. Lägg nästa lag åt andra hållet. Det blir tre lager).
Pynta med vad du vill. Tex skinka, ost, kokt ägg m.m.
Om löken tas bort kan du med fördel ha i lite vitlökskrydda och/eller aromat.
**************************************************
Ja det blev två recept denna gång. Nästa gång kanske det inte blir några alls. Vi får se.
Ja detta var allt för denna gång.


Vill bara säga att: "Vi kvinnor är änglar, tills nån förstör våra vingar. Då flyger vi vidare på ett kvastskaft. Ingen kan säga att vi inte är flexibla..... ;-))"

Ha det gott alla.

Kram Lill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar