måndag 28 juni 2010

Midsommar 2010, cruising i Lysekil och campingen vid Skår.

Hej på er alla.
Hoppas ni alla haft en fin Midsommar.
Midsommar firade jag på campingen vid Dalbergså.

Annie och Jennie campade ute vid Skår. Det var ju cruising i Lysekil midsommardagen och de ville dit. Jag hade också velat vara med där, men det går inta nu när Kjell inte orkar cruisa mer. Marika och jag körde flickerna ut till Skår innan vi åkte till campingen. Lima och Tekla var med oss. Så konstigt det var att se vårt ställe igen. De som köpte det av oss har inte varit duktiga på att sköta det. Måste säga att jag blev görbesviken. Så övervuxet och misskött det var. Men men... det är inget jag kan göra åt, tyvärr :(

Såhär såg det ut.........

..... när vi ägde det......

..... mysigt eller hur?...

...längtar tillbaka ibland.

Såhär ser det ut nu :(

Inte roligt att se .....

.... allt man gjort bara förfalla.

Så övervuxet ......

.......och misskött.

Bertil och Kjell åkte i en bil till campingen. De tog med Zita.
På väg till Dalbergså tog Marika och jag en liten sight-seeing. Det var roligt att se lite nytt.

Hjortens Fyr som ligger på Udden

vid Vänern.

Så fint det är här....

.... påminner om havet.

Klöveskogs Kyrka. Liten o gullig.

Det var soligt och fint på vår camping, fast det blåste endel. Vi kokade potatis och åt sill. Jag var lite orolig för att äta färskpotatisen för den har ju mycket syra i sig, men det gick bra. Åt sill också. Och lite sallad. Sen var det jordgubbar. Det ända jag väntade med var gräslöken. Bertil och Kjell tog en nubbe till sillen och de njöt av den goda maten.
Alla tre hundarna trivdes gott. Zita och Tekla fick vi ha bundna, men Lima gick lös. Marika och jag gick en promenad med dom emellanåt så de fick rastat sig riktigt.
På kvällen åt vi kött och stekta potatisar. Mmm... så gott det var. Åt två stora köttbitar, benfri fläskkotlett. Lite jordgubbar också.

Min Midsommar-krans.

Folk var ute på älven i båtar och på en flotte de har där. Dragspelsmusik hördes hela tiden. Zita satt och lyssnade så hon gillar nog dragspel... ha ha.
Borta på själva campingen var det helt fullt. Husvagnar till tusen. Dans runt majstången och dans på logen.





Full fart på "de små", Tekla och Lima.

Det hindrade inte Tekla att hon var bunden.

Zita lyssnar till dragspelsmusiken.

Eftersom vi hade alla tre hundarna med så hade jag och Marika bestämt oss för att åka hem på kvällen, men när det blev dags så ville Bertil och Kjell också åka med hem. Halv tolv åkte vi. Marika hade hundarna i bilen och jag hade gubbarna... hi hi..... lite fulla var de. Det var allt skönt att komma hem och få sova i sin egen säng, även om vi har görbra sängar där uppe.
Dagen efter, på lördag, gjorde jag en "blunder" som kostade mig timmar av illamående och många toalettbesök :( Hur dum får man vara egentligen. Jag åt ett tunnbröd och det var ju OK, det var grovt, men jag tog smögenröra på. Det smakade jättegott, men var absolut inte värd timmarna efteråt. Hade ingen tanke på hur mycket fett det är i röran. Nu ryser jag bara jag tänker på det. Gör ALDRIG om detta..... usj.
Som tur var gick illamående över innan kvällen. Fick åka till Lysekil och hämta Annie. Att komma med färjan över dit var inga problem, men åt andra hållet var det hur lång kö som helst.
Kom förbi den första poliskontrollen, men vid den andra var det stopp. Det var en evig ström av bilar. Stora, härliga Yankare. Å va jag skulle vilja ha en Am-car igen.
Pratade med en poliskvinna från Göteborg och frågade vart jag kunde parkera. Hon var så elak och motbjudande så jag skulle vilja klappa till henne. En sådan satkärring ska vara polis. Fy f.n. Jag körde lite längre bort och då kom det en annan polis-kvinna. Hon var helt underbar och hjälpte mig att hitta en parkering vid brandstationen. Önskar jag visste hennes namn så skulle hon fått en eloge i tidningen.
Jag gick ned till Ica och över till Bengts Fisk. Där väntade Annie. Hon var så söt och gullig i sin klänning. Vi fick en trevlig promenad tillbaka till bilen.
Jennie åkte med sin kille Jimmie så han körde hem henne. Annie skulle också åkt med dom, men då hade dom inte fått med tältet, madrasserna och allt det andra dom hade på campingen vid Skår.
Då vi åkte tillbaka från Lysekil funderade jag på att åka runt om Munkedal, men då hade jag fått kört från Torp och ut till Skår igen och det hade blivit en omväg. Vi satsade på färjan. En lång kö var det då också, men det var jättemånga som vände och körde runt så vi hade tur och kom med andra färjan. Hämtade flickornas saker och åkte hem. Kl.04 var vi hemma och då var redan Jennie där. Som ni säkert förstår så var jag ganska trött på söndagen.
Ja detta var allt för denna gången.

Kram Lill.


1 kommentar:

  1. Hallo Lill!
    Nå måtte jeg innom å se om deg igjen. Formen har vært laber med feber, skikkelig kols føling og forbruk av utbrukt energi ei stund. Ser ut for at det er på bedringens veg igjen.

    Her har vi begynt på andre dagen som vi kan kalle sommer. Sola gleder oss og temperaturen nærmer seg 17 grader. Vi håper det vil vare litt, men er ikke så sikker på det.

    Koselige bilder du viser oss, når jeg kom til bildet med fyret dukket minner opp fra mange år tilbake. Der har vi vært, det må være for over tyve år siden. Om jeg ikke tar feil. Men synes å huske stedet og at vi vår oppe i fyret å så utover også. Er ganske så sikker og vi har feriert mye i det området.

    Ellers har vi "sendt" Benny Andrè og kona til hennes hjemland Bulgaria og de tok med seg vårt barnebarn nr 3 på fem år. :) De måtte få lov til det. :) Det er mange der som gleder seg på å få møte henne nå.

    Vi har hatt Marius en god del(minste barnebarnet på to år) da Joakim har han i tre uker pga. ferie, han driver for seg selv og er avhengig av å få jobbet litt i mellom. Synes han er flink med de problemene han har hatt og bare 22 år i august. Vi stortrives sammen med han og de andre tre barnebarna våre. Men formen bør være bedre enn den har vært. :)

    Nå må jeg slutte av å hente meg litt inn igjen til Toril og han kommer fra butikken. Marius og jeg har hatt en lang sykkeltur på tohjuling med støttehjul. Kjennes på de nedsatte lingene det. :)

    Håper dere har fine dager du og Kjell og resten. Inklusive hundene. Ha det godt Lill og hils.

    SvaraRadera