tisdag 11 maj 2010

Bättre och bättre dag for dag.......


Hej på er alla.

Först vill jag gratta mitt barnbarn Christopher på födelsedagen. GRATTIS Koffen på din 20 årsdag. Hoppas du får en fin dag.

GRATTIS Koffen.


"Å gubben satt i kvellinga
og koste seg med tellinga
Kroner en, kroner to, kroner tre ......"


Ja det är en låt som påminner mig om mamma, pappa och min barndom.
Känner mig lite som den gubben nu, fast jag räknar deciliter. Ska ju ha i mig minst 15dl vätska varje dag och "mat" 6 gånger pr. dag. Att det skulle vara så svårt att få i sig hade jag aldrig trott, men det är jättesvårt. Igår var första dagen jag klarade få i mig "maten" 6 gånger. Får verkligen kämpa för att klara det. Blir så lätt illamående. Ja inte så att jag kräks, men jag måste lägga mig en liten stund. Sen går det över.
Detta är nog det svåraste med hela operationen, det att börja äta igen. Nyponsoppa är det lättaste att få i sig och Modifast det svåraste. För att få i mig alla vitaminer och proteiner ska jag äta en halv portion Modifast två gånger om dagen. Varma koppen går bra. Kycklingsoppa, silad så inga bitar är med.

Såhär är min matlista nu:
Frukost kl.07: 2dl lättfil eller lättmjölk eller lättyoghurt.
Mellanmål kl. 09,30: ½-1 portion LCD (Modifast) eller 2 dl juice.
Lunch kl.12: 1½-2dl varm soppa.
Mellanmål kl.14,30: ½-1 portion LCD (Modifast) eller 2 dl juice.
Middag kl.17: 1½-2 dl varm soppa.
Kvällsmål kl.19,30: 2dl lättfil eller lättmjölk eller lättyoughurt.

Jag sover lite konstigt också nu. Vaknar 2-3 ggr varje natt, men såklart, jag sover ju lite på dagen också nu.
Annars känner jag mig stark och pigg i kroppen och smärtor har jag inga speciella. Tar min medicin morron och kväll och det räcker. Kan ju ta Alvedon 2 ggr till, men det behövs inte.

Har börjat att få stora blåmärken på magen runt såren. Ser ut som regnbågen ... ha ha..Känner att det läker sig mer och mer inuti och såren kliar nu när dom läks.

Idag var jag ute för första gång sen jag kom hem. Bertil körde och Annie var med. Var till Apoteket och hämtade ut mina mediciner. En stor bärpåse blev det. Sen var vi i Zoo-affären och vägde Tekla. 22½kg väger hon. Stora damen.... hi hi. Passade på att köpa nytt koppel, halsband, ställning med matskålar, leksaker och ett stort ben till henne.

Tekla väger sig........

..... 22,5kg.........

Sen var min ork slut. Blev alldeles svettig och yr, så jag satt i bilen och Annie fick gå in och handla. Först på Kvantum sen Hemköp.
Det var jättegott att komma hem igen. Fick lägga mig och vila direkt.

..... kasta boll är roligt,

men man blir så törstig.

Ja mina vänner, detta var allt för denna gången.

Ha det gott alla.

Kram Lill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar