fredag 8 januari 2010

Grattis Offe. Kjell hemma igen. Vilken sjukvård vi har, helkass!!


Hej på er alla.
Ja det är lika kallt och snöigt som förut. Kanske ännu kallare. Hoppas ni har klarat er från strömavbrott och frysta ledningar.


Hörde på TV idag att rörmokare har väldigt mycket jobb nu. Vatten och avlopp fryser direkt. Vi har som tur e inget problem med det. Värre är det då med Jennie. Där fryser det direkt. Ja badet är alltid öppet, men in till köket fryser det. Det räcker att vattnet inte rinner i en halv timma - timma så är det fryst. Nu har dom haft värmeelement där i tre dagar för att tina upp, så idag kom vattnet tillbaka. (Och dom har varit HEMMA dom tre dagarna.) Dom fick ta vatten från badet. Där fryser det nog inte så lätt heller eftersom firman inte har tätat riktigt, så det läcker hela tiden lite från blandaren.

Snackade med Jennie och hon hade då precis varit ute vid stora vägen och mött Offe. Han kommer inte in med bilen så de fick konka och bära varor och annat hela vägen in. Bilen fick stå kvar därute. Grejerna kunde ju inte stå kvar för då hade det frysit.

I morron ska dom ha fest. Offe fyller år, 25 tror jag. Till och med undertecknade ska vara med och festa. Det ska bli roligt att komma hemifrån lite och få slappna av bland glada..... hehe...

Jodå, läkarna säger att det är en stroke Kjell har fått, fast inte lika stor som den första. Detta var den fjerde. Han har fått proppar också, så nu får han blodförtunnande till kvällen. Dom vågar inte ge honom så mycket i o m att han kissar blod p g a cancern. Denna gången tyckte han det gickk ut över höger sida också, inte bara vänster.
Han åkte in med ambulans i söndags. Trodde inte han skulle komma hem så tidigt eftersom det var så allvarligt.
Tänk vad förvånad jag blev idag vid tre tiden då dom ringde från sjukhuset och sa att Kjell skulle hämtas hem. Dom behövde sängen. Det är ju inte klokt. Han är ju på långt när bra igen. Snackar konstigt, förlamad på ena sidan matstrupen så han har svårt att äta, går väldigt dårligt och måste ha rulator. Kissar mycket blod gör han också.

Dagens sjukvård: På löpande band.

Ja jag måste säga att jag är förbannad på den eller de som sitter och bestämmer. Tänk att dra ner på en så viktig sak. Stryk skulle de ha. Hoppas iallafall dom får uppleva det älende de själva ställt till med.


Kjell ska till läkare i Uddevalla i januari och kolla sin cancer. Inte den 19 sade jag till dom för då ska jag till min läkare och jag har väntat jättelänge på att få tid. Tror ni inte dom gav ham en tid den 19? Dom är inte kloka. Nu får jag sätta mig i morron och ringa dit och ändra hans tid.
Jag trodde Kjell skulle få komma till rehab och träna lite innan han kom hem. Nu blir det ju jag som får ta hand om och ha ansvaret för ännu mer än förut. Hur länge orkar man med tro? Tycker så synd i Kjell också. Det måste ju vara fruktansvärt att få det han har fått. Och sen veta att han ligger andra till last. På tre år har han gått från att vara en livlig, glad och arbetsför kille till en gammal gubbe utan ork och knappt kunna ta sig fram eller snacka. Ja det är hemskt. Man vet aldrig vad man har i vänte.
Är det någon annan som gått igenom detta, så skriv gärna och berätta i kommentarerna. Jag måste godkänna innan det läggs ut och jag lägger inte ut det om ni inte vill det, så ni kan skriva fritt. Det är bara jag som läser det. Skulle vara skönt och behövligt att höra hur andra klarade/klarar en sådan situation.

Så vill jag säga GRATTIS på födelsedagen till Offe.




Detta var allt för idag.
Ha det gott alla.



Kram Lill.


1 kommentar:

  1. Hej vännen. Så jobbigt det låter. Hur i friden kan de skicka hem honom så fort. Här har jag just nu min mormor på lassarettet i Umeå. Där gör de allt för att behålla henne tills hon är frisk. Hon har legat inne sen den 15/12. Men nog händer det här oxå att folk blir hemskickade innan de hunnit blinka. Hoppas det går bra för er. Håller tummarna. Ha det gott.
    Kramar om

    SvaraRadera