fredag 25 februari 2011

Lite om Kjell och hans liv.

Hej på er alla.
Här vill jag berätta lite om Kjells liv.

Kjell 16år.

KJELL Tage Arne Carlsson föddes den 4 augusti 1945 i Lysekil.
Mamma var Inez f. Pettersson och pappa var Tage Carlsson. Kjells mormor och morfar var Tyra och Jon Pettersson.
(När vi gifte oss tog Kjell mitt norska efternamn Nilsbakken).

Tage Carlsson, Kjells pappa.

Då Kjell var 5 år ville inte hans mamma ha honom längre för hon hade träffat en ny man. Morfar körde honom i en grisbur bak på traktorn ut till hans morbror Herbert Andersson, (Hermansson var Herberts rätta efternamn, men han tyckte inte om det och tog Andersson). Herberts fru het Gullan f. Eriksson. Herbert och Gullan bodde på Kavlanda Gård i Bokenäs så det blev Kjells hem.

Kjell 5år.









Kjell gillade att fiska.

Lumpen.

Gullans pappa Hjalmar från Lilla Bräcke blev Bokenäs äldsta, 104 år.
Gullans bror Arvid körde in i en bropelare och dog.
Gården var Herberts barndomshem och hans mamma het Ofelia eller Otelia. Herberts syskon het Herman, Gunnar, Linus och Ruth Hermansson.
Kjell har en syster, Ing-Marie Disfeldt. Jag har träffat henne och hon är en underbar person.
Kjells mammas nya man hade ett gammalt torp och då Kjell var 10år fick han sitta barnvakt för sin syster där.
Han brukade leka med två syskon, en kille och en tjej, som bodde på ett gammalt slott, Sannäs i Strömstad/Tanum. De var mycket på isen och fiskade.
Då han var 15år fick han en moppe och började jobba som rörmokare och grävmaskinist hos Bergman vid Hälle Torg, Högås.

Kjell 2003 då vi bodde i Brålanda.

Kjell och Skrållan.



På maskerad 2003.

Kjell och jag.

När han var 18år tog han körkort och köpte en bil. Han bodde i Bratteröd. Arbetade hos Westbring i 10år där han körde grävmaskin. 3år var han på Bohus Malmön och bodde där i en bysscha. Han var även ett bra tag i Alingsås.

En av Kjells bilar.

Kjell på sin båt.

1973 började han arbeta på en bilverkstad i källaren hos Westbring. Sen startade han egen bilverkstad och hyrde en lokal.
1990 byggde han egen verkstad på Björbäck där han lagade lastbilar. KC Bilservise. Firman var stor och han hyrde ut två rum+toalett/dusch till Skogaholms i många år. När de sen slutade hyra fick jag de två rummen och där hade jag min porslinsmålning. Det var fint att jobba tillsammans.

KC Bilservice i Uddevalla.

17 december 2006 fick Kjell en Stroke och låg länge på sjukhus. Han blev delvis lam i vänster sida, men kunde gå själv. Jag fick ta hand om firman och sälja den. Det var ett himla jobb och jag hade aldrig klarat det utan hjälp av min son Daniel och Bertil. De ställde upp till 200%.
28 december 2006 skrevs kontraktet med de nya ägarna. De övertog firman från 1 april 2007.
Kjell hade även en gammal militär-bunker i Lane Ryr. Den var 48 meter lång, 15 meter bred och 5 meter hög. Fin plats för husvagnar, husbilar och Amerikanska bilar. Jag fick även ta hand om den och det blev mycket körande fram och tillbaka. Vi hade vår Chevrolet El Camino SS där över vintern. Chevan såldes 2008 och bunkern såldes också då.

"Förrådet" i Lane Ryr.

Chevrolet El Camino SS 1972.

Kjell var med i skytteklubben och har vunnit flera guld, silver och brons medaljer. Han var även med i SM i skytte.


Efter den första stroken 2006 fick han ytterligare 5 småstrokar, cancer i njuren så han fick ta bort den högra, sen blev det cancer i urinblåsan och metastaser i lungorna och bröstet.
Han hade det väldigt kämpigt de sista åren. Slet med sin sjukdom, sina smärtor och sin ångest. Det var svårt att stå "bredvid" och se detta.

Detta var allt för denna gång.
Ha det gott alla.



Kram Lill.

2 kommentarer:

  1. Det var en fin resa i Kjells liv... det kom så nära... och jag blev så rörd...en konstig känsla infann sig... tacksamhet över ett unikt liv samt sorg över att han ej längre finns.

    Ta hand om dig Lill!

    Kati

    SvaraRadera
  2. Han gjorde en fin resa ändå. En läser detta med både sorg och glädje.

    Stor kram från Adde

    SvaraRadera